Hari ni rasa macam tension je mengajar kelas tingkatan 5.. Tiba2 aku rasa bebanan yang sangat berat atas bahu aku ni... Mula-mula dapat tugasan untuk mengajar tiga kelas tingkatan 5 awal tahun ni, aku rasa macam suspen la jugak.. Lama-lama aku boleh terima dah.. Redha.. Tapi hari ni, aku masuk salah satu kelas tingkatan 5 ni dan mengajar bab Matrices, subtopic Inverse Matrix.. Okay, semua sedia maklum bab matriks ni memang agak mengelirukan.. Nak-nak lagi nak mencari inverse matrix atau matriks songsangan.. Dan melibatkan persamaan serentak.. Jadi aku ajar subtopik ni step by step.. Ulang banyak-banyak kali.. tapi setiap kali tu lah, P&P tersekat kat salah satu langkah penyelesaian di mana step tu adalah benda yang sangat basic.. macam ni ; 3r = -27, jadi r =??... Peliknya sebab students macam tak tahu apa benda nya tu.. macam tak pernah jumpa.. bila aku bagi jawapan r=-9, (-27 bahagi 3), students boleh garu-garu kepala... "Cikgu... saya tak fahaammmm... !!!" Tension nya...
Konsep bahagi, darjah 4 ke 6 dah mula belajar sebab aku tengok buku matematik anak-anak buah aku.. Algebraic term, expressions dan equations dah belajar waktu tingkatan 2 - 4...
Adik-adik, benda itu adalah benda basic dalam matematik adik-adik.. Itu adalah konsep bahagi dan juga ungkapan algebra.. Dulu cikgu ajar, kau buat apa?? Sekarang kita nak salahkan siapa dalam hal macam ni?? Pelajar tu sendiri ke? atau cikgu sekolah rendah ke? atau pun cikgu menengah rendah ke? atau aku sendiri??? Mungkin ke pendekatan P&P yang cikgu gunakan adalah salah?? Mungkin jugak... Macam mana nak cerita nombor juta-juta kalau pelajar belum menguasai nombor sa (ini perumpamaan saje ye...) ???
Serius, aku sedang takut nak menghadapi hari-hari mendatang menjelang SPM... Dengan sikap pelajar yang masih dalam mood honeymoon, dengan kerja lain-lain selain mengajar yang melambak.... Mampukah aku teruskan ni?? Ya Allah, tingkatkan lah kesabaran aku ni... Subhanallah....
Konsep bahagi, darjah 4 ke 6 dah mula belajar sebab aku tengok buku matematik anak-anak buah aku.. Algebraic term, expressions dan equations dah belajar waktu tingkatan 2 - 4...
Adik-adik, benda itu adalah benda basic dalam matematik adik-adik.. Itu adalah konsep bahagi dan juga ungkapan algebra.. Dulu cikgu ajar, kau buat apa?? Sekarang kita nak salahkan siapa dalam hal macam ni?? Pelajar tu sendiri ke? atau cikgu sekolah rendah ke? atau pun cikgu menengah rendah ke? atau aku sendiri??? Mungkin ke pendekatan P&P yang cikgu gunakan adalah salah?? Mungkin jugak... Macam mana nak cerita nombor juta-juta kalau pelajar belum menguasai nombor sa (ini perumpamaan saje ye...) ???
Serius, aku sedang takut nak menghadapi hari-hari mendatang menjelang SPM... Dengan sikap pelajar yang masih dalam mood honeymoon, dengan kerja lain-lain selain mengajar yang melambak.... Mampukah aku teruskan ni?? Ya Allah, tingkatkan lah kesabaran aku ni... Subhanallah....
2 comments:
agak2 nye macam ni la cikgu kite risau tgk kite macam main2 before exam..
tapi sebenarnya bila dah nak exam tu baru kite betul2 buat
mungkin anak murid ko pun camtu zura, jgn risau sgt k..
hu........tingat zaman sekolah..
Post a Comment