Wednesday, November 20, 2013

Be safe everyone!



Situasi parents yang abaikan anak-anak in public memang selalu sangat berlaku kan? Biasa kalau kita pergi mana2 pun, mesti terjumpa seorang dua budak2 umur lima enam tahun, even setahun dua pun yang main sorang2 dan parents pandang dari jauh.. Hm.. aku pun bukan lah perfect sangat dalam parenting.. tapi dalam hal ni, memang paranoid jugak bila nak keluar dengan anak-anak..

Biasanya kalau aku keluar dengan si kembar, pertama sekali dalam kereta, pintu memang always child lock.. Kadang-kadang orang yang naik kereta aku mesti best kot sebab aku yang bukakan pintu.. Kan kalau child lock tak boleh bukak dari dalam.. Bukan apa, si kembar ni pernah kantoi main-main buka tutup kunci yang kat pintu tu dulu-dulu.. Maunya tak suspen kan? So, memang dah termaktub la peraturan child lock tu.. Dengan ayah aku pun aku dah ingatkan sebab ayah aku selalu bawak kembar jalan-jalan naik kereta. So, dia tau lah mesti child lock dulu pintu bila masanya.

Kemudian keluar dengan kembar, aku seboleh-bolehnya bawak pergi tempat yang ramai orang dan parking pun tempat yang ramai orang.. Biasanya pasar raya lah.. Masuk je tempat2 tu terus ambik troli dan letak si kembar dalam troli. Mujur lah diorang dah dibiasakan dari awal (since umur bawah setahun). So far, kalau dia nak jalan kat bawah, ummi jarang la layan tapi distract dengan benda lain. Biasa kalau dah dapat toys, diorang takde bunyi nak turun dah.. tapi bunyi nak ajak balik je la sebab tak sabar nak main..Hehehe.. Kalau aku bawak kembar dengan si baby (sesekali), kedudukan kembar masih dalam troli.. baby pulak duduk dalam baby carrier.. Meriah kau.. anak 3 orang sekali bawak.. Beli pun yang perlu je.. takde la nak shopping macam tak ingat dunia.. Siap beli- sorong troli sampai kereta- masukkan anak2 dulu dalam kereta- masuk barang-kunci pintu- letak troli kat kedudukan sesuai-masuk kereta-kunci pintu-start enjin-letak baby kat car seat-babai.. Alhamdulillah, masuk kereta dan terus lock tu dah jadi amalan sejak ada anak ni.. Semoga terus amalkan dan tak terlupa walau sekali.. Insha Allah..

Kalau tempat yang tak ada troli macam mana? Kalau pergi bank contohnya, memang aku akan pegang tangan kembar tanpa lepas kecuali bila dah dalam bank. Ada sekali masuk mini market, terlepas tangan si Aisy sebab pegang barang.. Berlari plak dia.. Walaupun dua tiga langkah jarak jauhnya dia dengan ummi, still cemas tau..Terjerit jugak la ummi suruh dia berhenti.. huhuhu.. trauma kalau pikir tu.. So always keep your children close to you!

Kalau anak request nak main kat playground, bawaklah pergi playground yang ramai orang DAN pantau anak main apa pun.. Main gelongsor ke, main jongkang jongkit ke, main buaian ke.. Main la sama-sama dengan anak.. bukan pantau dari jauh sambil layan Whatsapp or Facebook ye.. Ish, nauzubillah.. Selalu jumpa parents macam ni... Ada sekali tu, waktu bawak kembar main playground kat Giant, ada sorang nenek ni biarkan cucu dia umur kurang 2 tahun kot dan nenek tu pegi kedai mana tah..Ish, takut tau tengok keadaan macam tu.. sampai masa budak tu g merayau.. Nasib baik nenek dia nampak.. Sambil tu aku perhati jugak arah budak tu dan berjaga-jaga.. Taknak la tarik budak tu kan..Kang orang kata aku ni penculik..Ish.. Tapi serius risau sebab kita pun ada anak kan.. Nauzubillah..

Walaupun anak dah besar sikit dan pandai bawak diri, tapi kita perlu tahu banyak bahaya menanti sekarang.. Malaysia ni takde la aman sangat dah sekarang.. Even orang yang duduk serumah pun belum tentu hati budinya kan.. Berhati-hati lah..Tu je lah yang boleh cakap. Peringatan untuk diri sendiri dan kawan-kawan semua..Amalkan ayat kursi selalu sebab ayat kursi adalah di antara cara melindungi diri dari gangguan syaitan, kejahatan manusia, kejahatan makhluk lain, dan bencana jugak. Selebihnya kita berserah kepada Allah supaya melindungi kita dan keluarga. Be safe, everyone.. Peace!

3 comments:

Nana Aris said...

Salam dear,

dunia makin menakutkan kan? saya pon control anak, and kdg2 org-org lama ni akan ckp 'jangan la kekang sangat anak tu, ini tak boleh, itu tak boleh nanti tak pandai berdikari'..tapi dunia dulu dah tak sama dengan dunia sekarang..kena buat apa yang kita rasa betul untuk kita..eh panjang pulak komen..hehe

Berminat dengan supplemen dari shaklee? Nak dapatkan keahlian percuma dengan belian OmegaGuard? Promo disember sahaja =)
http://ainasuraya.blogspot.com/2013/12/kuruskan-badan-dengan-shaklee-omegaguard.html

Thanks!

Unknown said...

tips yang berguna...Assalamualaikum, saya blogwalking kat sini, jemput datang ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sis kat sini, kalau sudi follow la saya blk yer... ;)

Anonymous said...

Hello,

I recently created an infographic on behalf of the brand Gaviscon that gives useful information to future moms about How to fight gastro-esophageal reflux and heartburn in pregnancy / Bagaimana menangani gastro-exophageal reflux dan pedih-ulu hati semasa mengandung.

As you yourself were pregnant not so long ago, I thought that you may be interested in sharing this content with your readers whether they are pregnant or soon to be pregnant.

If you are interested and want to see the infographic you can contact me on laura@lionandlion.com

Also, please note that:
- This is not an advertising campaign (no payment involved). The purpose here is to share information with whoever is interested in it.

I'm looking forward to hearing from you.

Best regards,
Laura Kwan