Monday, March 31, 2014

Tips Memilih Taska di Pekan Kecik

Refresh blogging..

Aisy dan Asyil dah 3 tahun sebulan! Yay!! Cepat betul masa berlalu kan.. tau2 je dah 3 tahun.. dah besar tapi still sangaaaat manja sampai sekarang..  Baby? Independent habaqqq hang... main sorang pun dia okey saje... asalkan ada ummi depan mata..

FYI, kombar dah dihantar ke taska mulai awal tahun 2014 ni.. kenapa awal sangat? Well, ramai jugak yang tanya soalan ni.. Sebenarnya, dari tahun lepas lagi dah ada cubaan hantar Aisy dan Asyil ke taska.. Mulanya nak hantar sebab tak nak susahkan mak aku jaga budak 2 orang yang memang tengah naik tu kan.. Kebetulan pulak time tu, mak aku kurang bernasib baik sebab mengalami kecederaan kat sendi bahu sebab jatuh escalator.. Sobsss.. So, start la hantar kembar ke taska dari pagi sampai petang.. Tapi cubaan seminggu yang pertama gagal sebab diorang tak boleh cope suasana baru.. Kena bangun pagi2, pergi sekolah, ada aktiviti, ada kawan, tak leh tengok tv lama-lama.. Dan aku pikir time tu, mungkin culture shock for a few weeks kot.. tapi since dorang berubah jadi pemarah, penakut.. even nak naik kereta pun tak nak walaupun nak ke kedai.. Takut kena hantar ke taska kot.. So, berhenti je lah.. Atok nenek pun tak suka tengok keadaan cucu macam tu.. Walaupun ai still cuba (paksa) pujuk untuk kembar g taska, tetap fail.. so, berhenti je lah..

Jadinya, tahun ni cuba lah lagi hantar ke taska.. Umur pun dah 3 tahun.. Tujuan hantar? Nak bagi dorang bergaul dengan kawan2 lain, orang dewasa (cikgu) selain ummi, ada aktiviti pembelajaran.. Plus, in case, kalau tahun2 depan, ummi pindah mana2, memang bercadang nak hantar ke taska je.. So, bagi pendedahan awal je.. Tahun ni pun hantar ke taska separuh hari je.. 8.30-12.30.. Macam mana aku hantar g taska? Eh, bukan aku yang hantar tapi mintak tolong atok hantar.. First week, pergi je memang nangis, tapi bila balik rumah dorang okay je.. Emosi stabil.. Takde masalah pun petang2 tu naik kereta.. Pendek kata, takde dah fobia2.. Alhamdulillah.. Lama-lama, diaorang pergi taska, asal nak nangis je tak jadi sebab ada budak lain yang menangis, so diaorang dok ralit tengok orang lain nangis.. dah kenapa nangis? Macam lah diorang tak macam tu kot..hehehe..

Baca buku aktiviti diorang pun seronok je.. Excited bila hari ni buat aktiviti ni, esok aktiviti lain.. Alhamdulillah.. tetiba macam sayu je hati ni.. Dah besar dah kembar.. Pakai t-shirt taska pun ummi rase sebak.. macam mana la kalu
dah pakai uniform sekolah nanti.. mungkin ummi yang banjir nangis2 kat sekolah tu nanti kot.. hehehe...

Taska yang kombar pegi ni taska yang sama dengan tahun lepas.. Cikgu pun sama.. Kenapa pilih taska tu? Meh sini nak share tips memilih taska (di pekan kecil)..  Kalau taska kat bandar2, lagi banyak option.. aku share ni pun based on pengalaman aku la.. Tempat aku ni memang pekan kecik je kot.. So, xyah la nak compare2 dengan taska kat keyy ell ehhh...

  • Pastikan taska yang korang nak pilih tu berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat..
Macam mana nak tau? Kalau kau jenis yang terus terang, ko tanya terus la dengan cikgu taska tu time survey2 tu.. Macam aku yang jenis segan-tak-pasal-pasal ni, aku check kat website JKM je.. So, ada berapa je taska kat tempat aku yang berdaftar dengan JKM.. 2 ke 3.. So, aku fokus untuk survey kat situ je lah..

  • Bilangan anak-anak vs pengasuh
Bagi aku, bilangan anak2 dan pengasuh memainkan peranan yang penting.. Kenapa? Kalau anak-anak dari pelbagai peringkat umur (1-6 tahun), pengasuh 2 3 orang, so kat situ aku agak risau jugak.. Aku ni sorang jaga 3 anak pun macam nak pengsan kauu.. Mungkin dorang expert nak handle.. tapi being a paranoid mother, aku tak pilih lah taska yang ramai sangat anak2 tapi cikgu sikit.. huhuhu.. So, survey taska abang adik sekarang, anak2 ada belas2, cikgu 4 + 1 pembantu..

  • Suasana taska
Kawasan yang ceria, luas, selamat dan senang nak parking. Aku suka taska anak aku sekarang sebab tu la.. Apa pun kena selalu berhati-hati2 la memandangkan zaman sekarang, keselamatan tu kadang-kadang berpunca dari tempat yang kita tak jangka.. So, aku tetap ingatkan diri sendiri dan pesan jugak kat pihak taska supaya sentiasa berhati-hati dan alert lah..

  • Aktiviti taska
Aku takde lah expect anak aku pandai membaca di akhir tahun nanti.. Kalau dapat membaca tu kira satu bonus la.. hehehe.. bagi aku, cukup lah kalau diaorang pandai bergaul dengan orang lain selain family in the good ways and proper manners.. Alhamdulillah lah.. Aku nak diaorang berani dengan orang lain.. Bila tengok aktiviti yang taska plan waktu mesyuarat PIBG, aku rasa bagus la.. pendedahan yang bagus untuk umur diaorang ni.. umur 3-5 tahun siap ada latihan kebakaran (fire drill). .kau ado?? Okey la tu kan..  Taknak la aktiviti setakat tengok tv, makan, tidur je.. Itu kat umah dah selalu buat dengan ummi.. hahaha..
  • Pengasuh yang baik
Macam mana nak tau baik ke suka mendera ke? Wallahualam.. tapi kalau time survey tengok anak2 yang lain pun behave je.. Cakap dengan cikgu2 pun manja je.. takde takut2, so instinct aku rasa cikgu tu okay dengan anak2.. kadang2 kembar ada jugak cakap, cikgu marah adik.. tanya kenapa? sebab adik sepah2 nasik.. so, pemahaman aku, cikgu bukan marah tapi cikgu cakap secara tegas.. macam la kat rumah.. Ummi bagi arahan dengan nada tegas sikit je pun, diaorang cakap ummi marah.. walaupun xde pun ummi niat marah kan.. Lagi satu, kalau cikgu garang, takkan diorang okay je pergi balik taska? So, pikir positif je.. Insha Allah, doakan yang terbaik je untuk anak2..

So far, aku rasa taska anak2 aku sekarang okey je lah.. Rutin kombar pun kurang la sikit tengok tv.. Pagi, mandi, minum susu, g taska, breakfast, ada aktiviti, lunch, mandi, balik rumah, minum susu, tidur, petang main.. Okay la tu.. At least mak aku kurang la penat sikit.. 

Okay lah, nanti share lagi cerita lain.. papai..

No comments: